125 éves a HÉV

Desktop
(forrás: mult-kor.hu)

1887. augusztus 7-én, azaz 125 éve ezen a napon indult meg a közlekedés a budapesti helyiérdekű vasút, a HÉV első vonalán. A főváros 1873-as egyesítését követően rohamosan nőtt a Budapesten dolgozók száma, akik azonban a környező települések olcsóbb telkein építkeztek és laktak.

A helyiérdekű vasutak kiépítése azokon a területeken kezdődött meg, amelyeket a vasúti fővonalak elkerültek, de a helyi piac és népesség kiszolgálása érdekében megérte a vasútépítés. Ezen vasútvonalak koncessziós részvénytársasági formában épültek, de üzemeltetésüket leggyakrabban a Magyar Államvasutak végezte. Ezt követően a tulajdonjog az államra szállt, ám anyagi nehézségek miatt többnyire már előbb államosították őket.

  • 1887. augusztus 7-én adták át az első, tíz kilométeres és gőzmozdony vontatta vonalat Budapest-Közvágóhíd és Soroksár között, ezt még abban az évben Dunaharasztig, majd 1892-ben Ráckevéig hosszabbították meg.
  • 1888. július 20-án adták át a gödöllői vonal első, a Keleti pályaudvartól Cinkotáig megépített szakaszát. Továbbá ebben az évben épült ki a szentendrei kapcsolat is.
  • 1912-ben nyitották meg a ráckevei HÉV szárnyvonalaként az első csepeli HÉV-et.
  • 1951-ben megépült a Boráros térre vezető csepeli gyorsvasút.
  • 2011-től a BKV járatszámozásában a szentendrei HÉV H5, a ráckevei HÉV H6, a csepeli HÉV H7, a gödöllői HÉV H8 (Gödöllő) és H9 (Csömör) megnevezéssel szerepel.

A vonalakat kezdetben a lóvasúttal együtt működtették, majd 1889-ben leányvállalatot hozott létre a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) Budapesti Helyiérdekű Vasutak Rt. (BHÉV) néven. A forgalmat gőzmozdonyokkal és személykocsikkal, vasútszerűen bonyolították le. A 8,4 méteres kocsikban 32 ülőhely volt, gőz fűtötte és acetilén világította őket. A vonatok maximum 30 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedtek, érkezésüket harang jelezte, az indítási jelet kürt adta.

A HÉV együtt fejlődött a várossal. Az 1950-es évek iparosításai révén szerepe jelentősen nőtt, ekkor 93 millió utast szállított évente. Két évtized múlva, a város környékén kialakuló lakótelepek nyomán már 140 millióan vették igénybe.

A 90-es években a gyors motorizáció miatt csökkent az utasok száma, a városi vasutak ennek ellenére fontos szerepet töltenek be a belső és a környéki közlekedésben. Hosszabb ideje napirenden van a HÉV-vonalak valódi gyorsvasúttá történő kiépítése és a különböző kötöttpályás közlekedési eszközök integrációja, de az elképzelések még nem alakultak ki véglegesen.

Ha többet tudnátok meg a HÉV történetéről, olvassátok végig a Múlt-kor történelmi portál teljes cikkét.

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?